Oracle Dev 2008 - Beijing

This forum is for sharing stories from journeys around the globe. Most of these are most likely in Swedish though. Sorry about that.
Post Reply
User avatar
Marcus
Site Admin
Posts: 1860
Joined: 2005.04.04 10:52
Location: Küssnacht am Rigi
Contact:

Oracle Dev 2008 - Beijing

Post by Marcus »

I dag blev jag skjutsad ut till Arlanda av Björn, ägaren till Svenska Internationella Detektivbyrån. En detektivbyrå med anor från 1950-talet minsann. Björn är en äldre, mycket trevlig om något originell herre. Han hade blivit kontaktad av grundaren av Svenska Internationella Detektivbyrån någon gång på 70-talet för att hjälpa till med översättningsarbete. När ägaren sedan blivit för gammal för att praktisera sitt detektivande hade han lagt över rörelsen på Björn.

Vi pratade om allt mellan himmel och jord. Björn berättade att han hade bott i Schweiz. Vilket sammanträffande sade jag - jag är Schweizisk medborgare! Björn berättade sedan att han bott i Zug. Ungefär där undrade jag om Björn plockat upp tankeläsande som en del av sitt detektivande. Jag fick ett visitkort av Björn. I kid you not!

När jag kommer fram till flygplanet så piper det högt och regelbundet från en konsoll vid flygplanet och en lampa blinkar ihärdigt. Jag går nyfiket fram till konsollen. Den säger något om ett fel på något huvudlås. Då min elektronikdestrueringsaura verkar hålla sig borta från vitala system så rycker jag likgiltigt på axlarna, sätter mig ned på min plats och plockar fram senaste numret av Time. Flygresan i övrigt är helt händelselös.

Kodar lite på Kastrup - upptäcker till min glädje att IPass fungerar utmärkt där. Reser sedan länge och obekvämt till Beijing. Väl framme så möts jag av en taxichaufför som inte kan läsa västerländska bokstäver. Visste att jag borde lagt lite mer research på att ta fram adressen på kinesiska. Nåväl, det löste sig. Ringde helt sonika hotellet och lät personalen förklara vilka de är och var de ligger. Chauffören hade för övrigt helt klart lärt sig köra av sina kollegor i Egypten:

1. Tutan är ett vapen som man inte bör tveka att använda.
2. I en värld där alla andra har finare bilar så behöver man inte akta sig så noga.

Nu är klockan 8:00 svensk tid (15:00 här) och mitt första möte börjar om 2 timmar. Zzzz. Undrans om jag vaknar om jag försöker vila lite? Bäst att inte chansa...
User avatar
Marcus
Site Admin
Posts: 1860
Joined: 2005.04.04 10:52
Location: Küssnacht am Rigi
Contact:

Re: Oracle Dev 2008 - Beijing (Part 1)

Post by Marcus »

Mötet var intressant. Hölls till större delen på kinesiska. Min översättare skulle komma i morgon, så det känns som om jag utan problem kunde ha skippat det. Träffar dock Pieter Humphrey, Peter Laird och Larry Cable samt en kille vars namn jag glömt. Lyckas få reda på att man framgent kommer att skippa Esper och att något som heter CQL(?) kommer att ersätta Esper. Det är Robin Smith som är PM, så jag bör nog ta ett snack med Robin när jag kommer hem... Hur som, jag hann svara lite på mail och checka in lite kod. Nej, kodreview kommer ändå ske av facaden, så jag tänker inte ha dåligt samvete. ;)

Ah. Älskar Shangri-La hotellen. Även detta Shangri-La är tip top. Inte fullt lika överdådigt som Shangri-La China World, men klart bra. Tar middag på rummet, kryssar för de sessioner jag vill gå på och lyckas hålla mig vaken till 22:00. Mission accomplished.
User avatar
Marcus
Site Admin
Posts: 1860
Joined: 2005.04.04 10:52
Location: Küssnacht am Rigi
Contact:

Re: Oracle Dev 2008 - Beijing (Part 1)

Post by Marcus »

Intressant key note av Dennis Leung. Tror att det hade varit bättre att hålla den på kinesiska. Majoriteten av publiken hängde inte med. Han pratade om utvecklarsidan och nämnde både JDeveloper och OEPE.
"We understand that people have opinons about their tools and that Eclipse is very popular."
"We have two strategic platforms for development - JDeveloper and Eclipse."
Han berättade att Kina är nummer två i världen vad gäller Eclipse downloads. Han gick igenom vilka Eclipse-projekt som Oracle är involverade med. Han spenderade helt enkelt väldigt lång tid med att prata om Eclipse.

Pieter Humphrey demonstrerade hur man kan dela på kod mellan JDeveloper och Eclipse. Han demade riktigt trevliga verktyg i JDeveloper för att visualisera data. JSF/ADF + JDeveloper verkar vara ett trevligt sätt att bygga rika webappar.

Dennis Leung pratade även om, och demonstrerade, Coherence. Han demade skalbarheten genom att starta fler noder och visa att transaktionshastigheten ökade samt att responstiderna minskade. Han visade även hur robust systemet är genom att döda noderna hårt. Nedan lite anteckningar från blandade sessioner på blandade språk:

<--->
Shay Schmeltzer talked about The Fusion Development Framework. Oracle ADF 11g no less. Merging EBS, Siebel, Peoplesoft into one offering with multiple modules. One of the largest software development projects in the world. Thousands of developers. The usual buzz words: scalability, security, portability etc. Java EE 5.0 (base), SOA (middle), Web 2.0 (GUI). He discussed the architecture used by the applications. It was rather high level, involving the BPEL process, rules engine, human workflow service, business services and so on.

He demoed building an app from scratch using JDeveloper and ADF (JSR227), using JSF as view technology. Development was mainly visual/declarative in JDeveloper.

Building a data binding component for ADF with operates on JRA recordings could be fun. ;)
<--->

<--->
Oracle Fusion Road Map, Dennis Leung. Was fun to see that both JRockit and Coherence, both with relatively small development teams, were mentioned so much.

This bullet was fun:
EM diagnostics pack
* JRockit Mission Control
* Advanced Diagnostics for Java
In that order.

Convergence:
TopLink/Kodo -> TopLink
Oracle JMS/BEA JMS -> BEA JMS
Oracle WS/BEA WS -> Oracle SCA + BEA WS
Oracle Security/BEA Security -> Oracle Security augments WLS baseline
Oracle Admin/BEA Admin -> BEA Admin
Third Party JVM / JRockit -> JRockit strategic JVM, will still certify others.

Scaling Down
* OSGi and Modularization
Scaling Out
* Coherence and JRockit infranstructure

JRockit was mentioned on quite a lot of the slides.
<--->

<--->
Okay, so the Coherence session was in Chinese. I abandoned ship...
<--->
User avatar
Marcus
Site Admin
Posts: 1860
Joined: 2005.04.04 10:52
Location: Küssnacht am Rigi
Contact:

Re: Oracle Dev 2008 - Beijing (Part 1)

Post by Marcus »

<--->
Mission Control labben var intressant. Folk började dyka upp en halvtimme innan det skulle starta! Tur att jag skippade keynoten och hade preppat allt i god tid! :) Dessvärre så dök inte så många fler upp när den utsatta tiden väl inföll. Allt som allt så kom 18 pers, varav två insåg att sessionen inte var för dem så snart de passerat konsoll-biten. Satt och pratade länge med en kinesisk kille från Ericsson om skillnader mellan olika JVMer. Tror att JRockit är lite läskigt och att JRMC är lite JVM-nära...
<--->

<--->
Listened to "Tips for WLS developers" by our buddy Larry Cable.

1. Only install the 10.3 Server components you need. Lightweight. 150Mb is about the smallest you can get away with. Can via commandline options specify if you want all servers (EJB,JMS,JCA) or only a selection. To reduce startup in development mode, you should probably not start them all up, as it takes longer. When running lightweight the console will not be deployed right away, but will be deployed lazily when needed.

2. Adopt J2EE 5.0. The process is much simpler and more productive. Primary theme was developer productivity. No deployment descriptor - annotations! Annotation based dependency injection of resources. No more JNDI lookups. EJB 3.0 == simpler, far less coding infrastructure.

3. Employ FastSwap for Rapid Develop/Test Cycles. Traditionally: Edit->Build->Deploy->Test. FastSwap: Edit->Test. Fast turnaround times. Supports changing static methods, final methods, add remove fields, add methods to interfaces. Does not support addition/removal of finalize methods.

4. Generated Ant Build Files. (Missed out on this part due to an ongoing discussion.)

5. Use Weblogic Server Ant Tasks. Tasks to start, stop, restart server, deploy, undeploy etc.

6. Make use of Weblogic Server Tooling. App compiler, generates EJBs and JSPs, command line deployment utilities, DDConverter to convert older version deployment descriptors. JRockit Mission Control! :-D Designed for server side use, part of the JRockit design philosophy is to be monitorable. Integrated into Eclipse.

7. Use Smart IDE Features. OEPE. Classic Workshop Features. Based on 3.4. App X-ray. WYSIWYG for JSP, JSF, Struts. App-X ray provides design time awareness for various different technologies: Java, HTML, CSS, JSP, JSF, Struts, Tiles, EJB3, Kodo, Hibernate a.s.o. Can for instance be used to get familiar with an application developed by someone else.

8. Automate Creation of Dev/Test Environments. Har to create domains, populate with resources, reset and recreate. Need automation. WLST, the web logic scripting tool provides a solution. WLST = 100% Java implementation of Python.

9. Application Class Loading. WLS class loading can help reuse common shared libraries to better utilize resources. Global sharing by system classpath - risky of course, as WLS itself uses 3rd party implementations.

10. Use java.util.logging. To direct application logs, craft a custom Handler. Use the domain server.log to output your messages to output them together with the other wls server log messages. weblogic.logging...getServerLog() something. :)
<--->
User avatar
Marcus
Site Admin
Posts: 1860
Joined: 2005.04.04 10:52
Location: Küssnacht am Rigi
Contact:

Re: Oracle Dev 2008 - Beijing (Part 1)

Post by Marcus »

<--->
Oracle Webcenter Roadmap presentation by Peter Laird (Webcenter architect).

Content portals (just downloads of content)->transaction portals (portal enables transactions)->process portals (integrates multiple backend systems).

Now, collaboration portals. Focus on user participation. Can change the sites content. Think wiki, blogs. Social networks.

"Enterprise 2.0" is trying to integrate best of breed stuff from Web 2.0 into the enterprise space.

Webcenter
* Provide UI framworks.
* Apps (forums, wiki, e-mail) stand alone deployable services. PeopleSoft, Siebel implemented on top of WebCenter.
* Built on top of ADF.
* Also supporting all services as REST APIs - makes it easy to to use JavaScript/AJAX:
* Users can drag and drop components to build their own pages.

Webcenter Ensamble
* Used to access applications written in other languages.
* Exposes them as "widgets", can include them in your portals. Example, iGoogle.

Webcenter Spaces
* Users can create their own personal space.
* Users can create group spaces, and join other users spaces, to facilitate collaboration.
* Users can tag information.
* Clipping - can incorporate whatever content from other page

Future:
* Activity graphs. Objects are nodes, activities are edges - think Amazon's "Customers Who Bought This Item Also Bought".
* Fusion Applications, reimplemented on ADF. Webcenter will be used.

One slide showed Siebel using an early version of the Activity Graph to suggest other documents to look at and people to talk to regarding a certain entry.
<--->
User avatar
Marcus
Site Admin
Posts: 1860
Joined: 2005.04.04 10:52
Location: Küssnacht am Rigi
Contact:

Re: Oracle Dev 2008 - Beijing

Post by Marcus »

Sov ut, tog det lugnt och åkte till Hongqiao Market för att leta lite julklappar. Det var som vanligt rörigt och högljutt, men samtidigt lite småroligt. Det roligaste var nästan den underbara taxichauffören på vägen hem. Han stod och väntade utanför marknaden, vilket brukar vara ett dåligt tecken. Det brukar indikera att de vill ha ett fast pris och vill lura skjortan av turister. Jag sade att jag ville ha taxameter. Han ville ha fast pris. Efter en lång, och efter omständigheterna rätt underhållande, förhandling så fick jag till ett fast pris som bara låg något över priset jag lyckats komma dit på - och eftersom klockan började bli rusningstraffik så tyckte jag det ändå var ok. Vi pratade och handviftade en hel del under resan. Han frågade var jag var ifrån, jag sade Sverige. Han sade "Ooooh, Waldner, Ping-Pong!". Vi pratade om OS, Kina, Sverige och lite allt möjligt. Han berättade att han var 54 år. Jag sade att jag var 35. Han viftade lite med handen och indikerade lite balooskt att jag knappt var torr bakom öronen. Han berättade att han jobbat som taxichaufför i Beijing i 30 år, och att han 2007 hade fått en körning till Shanghai. Han hade frågat galningen som ville ha resan om han inte kunde åka tåg eller flyg, men det ville han inte. Galningen erbjöd dock 5000, så han hade tagit körningen direkt. Det tog honom 19 timmar att sträckköra dit. Hemresan tog tydligen lite längre tid eftersom han var rätt seg. Tror jag det...
Post Reply