El Gouna - Part 2 (Bröllopsresa)

This forum is for sharing stories from journeys around the globe. Most of these are most likely in Swedish though. Sorry about that.
Post Reply
User avatar
Marcus
Site Admin
Posts: 1860
Joined: 2005.04.04 10:52
Location: Küssnacht am Rigi
Contact:

El Gouna - Part 2 (Bröllopsresa)

Post by Marcus »

Torsdagen 9 oktober:

Klarblå himmel, stor dykbåt med soldäck täckt av mjuka soldynor och sist men inte minst havet. Malin och Marcus är nu officiellt nervarvade. Går osedvanligt fort att varva ner när man guppar runt på havet i ryggläge. Mys.

Första dyket är på El Mina, en minsvepare som sänktes av israelerna under sjudagarskriget. Vi har redan dykt på El Mina under den förra semestern. Malins konsoll läcker ordentligt med luft och hon får därför låna ett nytt regulator-kit. Vi tar det lugnt och håller oss lite för oss själva under dyket medan Malin vänjer sig vid den nya regulatorn.

Andra dyket är vid El Farahadin. Ett vanligt revdyk. Vi ser en massa Lionfish, Clownfish (nemosar) och lite blandat mojs. Det riktigt roliga var när vi simmade in mot båten och en lekfull liten pil-liknande sak (Remora) dök upp och snurrade runt mellan Malin och mig. Den var supercool. Marcus låter hälsa att han nu vet hur Echeneis fungerar på riktigt. Bild kommer laddas upp när vi kommer hem.

Eftersom vi totaldissat alla restauranger i marinan fet-hårt, så bestämde vi oss för att åka bort till hotell Mövenpick. Marcus teori var att Schweizarna sällan lämnar maten till slumpen.

Mycket riktigt. Maten på Mövenpick var supermums. Hit kommer vi åka igen.


Fredag 10 oktober:
Första dyket var rätt ointressant. Marcus lekte lite med ett par nemofiskar (Clownfish). De äääälskar sin anemon och blir jättearga om man kommer för nära. Det finns en liten film där en av fiskarna i princip åker in i kameran för att han är så förbannad. Vi såg även en rätt stor krokodilfisk.

Andra dyket var rätt ointressant om det inte vore för att det var så strömt. Ett bra träningspass helt enkelt.

Vi begav oss tillbaka till Mövenpick igen för middag. Den här gången tog vi deras thairestaurang. Malin fantiserar om deras scampi sedan dess så fort hon är hungrig (vilket är jämt).

/M&M
8) 8)
Post Reply